Aktuel udstilling
Andre arrangementer

Aktuel udstilling:

Christel og Christer Holmgren

24. juli til 15. august 2021.

Der er fernisering lørdag den 24. juli, kl. 13-16. Udstillingen åbnes af tidligere direktør for Næstved Museum Palle Birk Hansen. Åbningstale og lodtrækning kl. 13.30.

Det er med stor glæde, Kunstforeningen nu kan præsentere den lokale designerduo Christel og Christer Holmgren, som under navnet Holmgren Design har arbejdet intensivt med design helt fra slutningen af 1950'erne, men i fællig fra 1962, da de mødte hinanden på Holmegaard Glasværk, hvor de begge arbejdede.

Christer Holmgren er skåning, født i 1933 og opvokset i Malmø. Christer har fra 1953 til 1957 studeret på Högre Konstindustriella Skolan ved Göteborgs Universitet på linjerne keramik, maleri, grafik, industriel design og glas. I 1955 og 1956 er han i praktik på Glasbruket Orrefors som medarbejder ved kunstnerstaben. Han afslutter sine studier i 1957 med diplomarbejde i glas, udført på Reimyre Glasbruk AB i Sverige. Samme år kommer han til Holmegaard Glasværk, hvor han er ansat som glasdesigner i 12-13 år.

I 1962 ankommer unge Christel Exner, som er født i Wien i 1940, til Holmegaard Glasværk, hvor hun er i designpraktik i 1962 og 1963. Hun studerer ved Universitetet for Anvendt Kunst i Wien i årene 1958 til 1964, følger mesterklasse i industriel design samt beklædningsdesign, anatomi og grafik. Hun har i 1961 et praktikophold i Tiroler Glashütte Claus Josef Riedel KG, Kufstein i Østrig og slutter sine studier med et diplomarbejde delvis i glas, udført ved Holmegaard Glasværk i 1964.

Efter endt uddannelse arbejder Christel i 1964 og 1965 som medarbejder i designbureauet Acton Björn & Sigvard Bernadotte i København. De næste to år er hun leder af Österreichisches Design-Zentrum i Wien, indtil hun i 1967 gifter sig med Christer Holmgren, tager navnet Holmgren-Exner og flytter til Danmark. Hun bliver ansat som kunstnerisk medarbejder ved Holmegaard Glasværk fra 1968 til 1970.

Christel og Christer etablerer fælles designfirma i Næstved fra 1. januar 1971. De arbejder for skandinaviske og internationale firmaer inden for områderne industriel design og produktdesign med hovedvægt på design af glas, porcelæn, køkken- og husholdningsartikler, legetøj, grafisk design samt hjælpemidler til handicappede.

Vi har altså at gøre med et østrigsk-skånsk par, som er blevet til et fuldt integreret dansk designerfirma. Kulturelt set er de forankret i henholdsvis Østrig og Sverige, og de har aldrig været bundet af at skulle præstere et særligt dansk design. Tværtimod har deres respektive ophav nok lettet deres adgang til det nordeuropæiske marked og verdensmarkedet, hvor de har arbejdet nu i ca. 50 år. Firmaerne spreder sig over Danmark, Sverige, Skandinavien, Europa, USA og Thailand.

Christel og Christer Holmgren har deres rødder i nordeuropæisk og skandinavisk designtradition og betragter designarbejdet ud fra det synspunkt, at design først og fremmest skal tjene mennesket. Holmgren er kendt for at gå i dialog med brugere og producenter for at nå de bedste og mest funktionelle løsninger. Dette berømte samarbejde betyder imidlertid ikke, at man er i tvivl om designernes indsats. Holmgren Designet skinner tydeligt igennem alt, hvad parret rører ved. Men samarbejdet betyder til gengæld, at man når frem til løsninger, som ikke bare ser godt ud som design, men som også er gode at bruge i hverdagen.

Christel og Christer Holmgren har gennem årene arbejdet med mange forskellige materialer. Med nørdernes sans for detaljer studerer de materialerne til bunds for at finde lige præcis det materiale, der svarer til de aktuelle krav. Her er det også vigtigt at pege på samarbejdet mellem C&C Holmgren og producentens håndværkere, der helt konkret kan resultere i, at materialerne kommer til at kunne nye ting. Det fremhæves her, fordi det er ved at være historie med en sådan dialog mellem designere og håndværkere under fremstillingsprocessen.

Hovedvægten ligger på glas og keramik, både stentøj og porcelæn. Men træ, forskellige metaller og kunststoffer indgår på lige fod. Hertil kommer så fx det grafiske arbejde i form af utallige logoer for lige så mange firmaer.

Blandt deres fælles design for Holmegaard Glasværk er Blå Time fra 1970 nok den mest kendte serie, som blev produceret i 20 år og fortsat er både værdsat og efterspurgt. På Museum Sydøstdanmark bevidner 493 numre i samlingen deres meget aktive designliv.

Også på det helt lokale plan har de sat deres aftryk. Det kom for kort tid siden frem i den trykte presse, at det var Holmgren, der i 1971 designede det røde, keramiske relief, udført hos Kähler, på den gule murstensvæg på Diskontobankens filial på Slagelsevej. Relieffet slynger sig ind i sideblikket hos den kørende, der er på vej ud af byen. Som et kuriosum i en helt anden boldgade kan man nævne, at Holmgren har designet den teksttunge mindetavle i støbt bronze over de berømte billedskærere i Schrøder-dynastiet, som man kan se over porten i Ringstedgade 6 i Næstved. Og i Museumshaven på nabogrunden holder Holmgrens helligåndsdue i kobber sig svævende højt over gadens forbipasserende. Således indgår Holmgren Design også i det lokale gadebillede i Næstved.

Parret har modtaget mange designpriser og udmærkelser for deres designarbejder og har deltaget i et stort antal nationale og internationale udstillinger.

Kunstnerparret har gennem de senere år kastet sig over en helt anden aktivitet, akvarelmaling, med en farvesætning og teknik, de begge behersker til fulde med natur og landskaber som foretrukne motiver. Mange forskellige lokaliteter i Danmark og Norden har de gengivet med en nøjagtighed, så man kan genkende stederne, er man så heldig at kende dem. Hvis ikke, kan de nydes som de kunstværker, de er i egen ret. Akvarelmalingerne har ikke tidligere været udstillet.

Kilde: Palle Birk Hansen: Tro retro Holmgren - Design i vor tid.

Næstved Kunstforening - Sct. Peders Kirkeplads 14 C - 4700 Næstved - tlf. 52 39 79 60 - Webmaster Ellen Olsen - Opdateret d. 17.7.2021