Aktuel udstilling

Aktuel udstilling:

COBRA

26. maj til 24. juni 2018

Der er fernisering lørdag den 26. maj, kl. 13-16. Udstillingen bliver åbnet af rektor emeritus, viceborgmester Klaus Eusebius Jacobsen. Åbningstaler og lodtrækning kl. 13.30.

Trioen DoxyJazz vil spille under ferniseringen.

Introduktion til COBRA

COBRA var en international kunstnersammenslutning af billedkunstnere og digtere, som blev dannet i 1948 og varede indtil 1951. Gruppen blev stiftet af bl.a. den danske billedkunstner Asger Jorn (1914-1973), den belgiske digter Christian Dotremont (1922-1979) og den hollandske maler Constant Niuwenhuys (1920-2005). Det formelle navn, CoBrA, består af forbogstaverne til de tre kunstneres hjembyer: Copenhagen, Bruxelles og Amsterdam.

Andre danske medlemmer af gruppen var bl.a. Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og Henry Heerup.

Mange danske abstrakte kunstnere deltog i COBRA. Gruppen var baseret på frihed, fantasi og spontanitet. Kunstnerne forsøgte at nå ind til det ubevidste, det oprindelige og følelserne i mennesket. Derfor malede de abstrakte, spontane og ekspressive malerier, hvor de lod fantasien og følelserne få frit spil. De var inspireret af nordisk folkekunst, afrikanske masker, børnetegninger og sindslidendes kunst. De mente, at de primitive kulturer, børnene og de sindssyge var tættere på de dybere urinstinkter i mennesket og ikke var styret af det moderne samfunds fornuft og sociale normer.

COBRA-kunstnerne havde et politisk mål med deres kunst: De ville skabe en ny kunst til en ny tid efter anden verdenskrig. De gik væk fra det naturalistiske og realistiske billedsprog og eksperimenterede med farver og materialer. Ofte lavede de værker i fællesskab. De havde en drøm om at lave en folkelig kunst, som kunne forstås af alle slags mennesker, høj som lav. De ville vække de kreative og skabende kræfter i samfundet, hvor alle kunne lave kunst.

De udstillende kunstnere på vores aktuelle udstilling er Pierre Alechinsky, Corneille, Egill Jacobsen, Karel Appel og Mogens Balle.

Pierre Alechinsky

Pierre Alechinsky, er den eneste nulevende fra COBRA-gruppen. Han blev født i Belgien i 1927, gik på kunstakademiet i Bruxelles og studerede efterfølgende trykketeknik i Paris, hvor han bosatte sig i 1951. Alechinsky udvidede yderligere sin horisont gennem en længere rejse i 1950'erne til Japan, hvis tradition for kalligrafi indgår i hans billeder.

Pierre Alechinsky var ikke blandt stifterne af COBRA (1948-1951), men blev medlem i 1949. Det var det år, COBRA viste en udstilling på Stedelijk Kunstmuseum i Amsterdam, der betragtes som en af de mest betydningsfulde manifestationer i europæisk kunst i efterkrigstiden.

De to Alechinskybilleder, vi viser fotos af her, er desværre blevet solgt af det udlånende galleri, men vi har valgt at vise dem alligevel, fordi der på udstillingen vil være andre billeder i samme serie og stil.

Udgangspunktet for Pierre Alechinskys billeder er den barnlige og spontane glæde ved farver og figuration, men det kunstneriske temperament er tøjlet af en stor disciplin og en enorm præcision. Alechinsky har da også undervist i det at skabe billeder, det gjorde han som professor ved kunstakademiet i Paris.

Anerkendelsen har været stor og bred. Pierre Alechinsky har udstillet på biennalen i Venedig og er repræsenteret på museer over store dele af verden. Takket være venskabet med Asger Jorn er han rigt repræsenteret på både museet i Silkeborg og Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt-museet i Herning.

Corneille

Guillaume Cornelis van Beverloo (1922-2010) var bedre kendt under kunstnernavnet Corneille. Han studerede kunst ved Kunstakademiet i Amsterdam og var en af grundlæggerne af REFLEX bevægelsen i 1948. I 1949 var han også en af grundlæggerne af COBRA-bevægelsen i Danmark. Han var desuden medgrundlægger af bevægelsen Experimentele Groep Holland.

Han var aktiv inden for COBRA-gruppen fra begyndelsen, ikke blot ved at male, men også ved at udgive poesi i COBRA Magasinet. Den poetiske Corneille var stærkt påvirket af Joan Miró og Paul Klee. Efter COBRA-gruppens opløsning i 1951 flyttede Corneille til Paris og begyndte at samle på afrikansk kunst. Disse primitive kunstgenstande blev tydelige i hans egne værker, som tog en mere fantasifuld drejning, som landskaber set fra fugleperspektiv, eksotiske fugle og stiliserede former.

Egill Jacobsen

Egill Jacobsen (1910-1998) kom tidligt i gang med billedkunsten. Som 22-årig kom han ind på kunstakademiet i København, hvor han modtog undervisning af Kræsten Iversen. På akademiet blev han dog kun et semester, men fortsatte med selvstændige studier på Statens Museum for Kunst. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1932. En rejse til Paris 1934 betød inspiration fra impressionisterne og store nyklassikere som Pablo Picasso og Henri Matisse.

Et årstid efter pariserrejsen kom der for alvor gang i Egill Jacobsens maleri, de første malerier med maskemotiver kom til, og snart havde Egill Jacobsen skabt de grundtræk, der skulle bære hans kunst. Maskemotivet er forblevet nærmest enerådende i hans kunst. Egill Jacobsen var nu, sammen med kunstnervennerne Ejler Bille og Richard Mortensen en af det abstrakte gennembruds hovedmænd i dansk kunst.

Forbindelsen til Frankrig var afgørende for den unge abstrakte danske kunst i slutningen af 30erne. I 1937 var Egill Jacobsen tilsluttet udstillingsgruppen Linien, som da foranstaltede en udstilling i Den Frie i København med deltagelse af den internationale abstrakte kunsts store navne som Paul Klee, Wassily Kandinsky, Max Ernst, Joan Miró, Jean Arp m. fl.

Egill Jacobsen blev fra starten (1948) knyttet til COBRA, der hovedsagelig bestod af danske, hollandske og belgiske kunstnere, der var fælles om en stræben tilbage mod ubesmittede, oprindelige kilder for kunsten.

Egill Jacobsens udstillingsaktivitet havde et betydeligt omfang. Han var medlem af flere af vore betydeligste kunstnersammenslutninger og udstillede mange steder herhjemme og i udlandet.

Karel Appel

Karel Appel (født 1921 i Amsterdam, død 2006 i Zürich) var maler, billedhugger og keramiker. Han studerede ved det statslige akademi i Amsterdam fra 1940-1943. Efter anden verdenskrig arbejdede han med tegninger udført af børn, og han havde sin første udstilling i Groningen i 1946.

Han flyttede til Paris 1950, hvor han delte lejlighed med Corneille og Constant. I Paris fik hans malerier mere groteske træk, forestillende dyr, monstre og mennesker. Appel blev et symbol for kunstnergruppen COBRA som en rebel fra arbejderklassen. I hans følelsesladede malerier, finder man dynamiske former og stærke farver. Selv sagde han om sit værk: "Jeg fjumrer bare lidt rundt".

Appel har bl.a. lavet vægmalerier på Stedelijk Museum i Amsterdam (byens museum for moderne kunst) og illustreret digtsamlinger. Han fik UNESCOs pris i 1954 ved Biennalen i Venedig og Guggenheims internationale pris i 1960. Appel begyndte at male relieffer i 1968, og disse fulgtes af store skulpturer i træ, polyester og senere i aluminium.

Mogens Balle

Mogens Erik Schack Balle (1921-1988) var autodidakt dansk maler. Han debuterede i 1943 på Kunstnernes Efterårsudstilling med maleriet "Kortspillerne", som viste hans kunstneriske kvaliteter og varslede hans indtræden i kunstens verden. Balle var meget inspireret af et ophold i Frankrig, hvorfra de kubistiske træk blev et kendetegn for hans tidlige kunst. I hans tidlige værker var stilen præget af abstrakte koloristiske tendenser sammensat med velkendte figurassociationer. De nye indtryk blev kombineret med den danske tradition, hvilket formede sig til det udtryk, vi kender Mogens Balle for i dag.

Balle var medstifter af kunstnersammenslutningen "Spiralen", som han udstillede med i utallige sammenhæng. Balle var desuden med i COBRA-bevægelsen fra 1948 til 1951 og fastholdt også et livslangt venskab med en af COBRAs medstiftere, den belgiske digter Christian Dotremont. Dette venskab blev til et kunstnerisk parløb, der udmøntede sig i adskillelige samarbejder, hvor Dotremont skabte ord og Balle værker. Som medlem af COBRA-bevægelsen var det kunstnere som Asger Jorn og Corneille, som Balle følte et slægtskab med.

Livet igennem var Balle tro imod COBRAs spontane formsprog, hvilket kom til udtryk ved de abstrakte linjer, der gemte små organiske figurer. Det karakteristiske billedsprog og det fabulerende ekspressive udtryk komplimenterede Mogens Balles spontane tilgang til lærredet. Balle var først og fremmest kendt som maler, men udførte mange arbejder på papir, samt skulpturer. Især Balles litografier er meget roste, ligesom han igennem sin kunstneriske karriere også illustrerede flere bøger.

Næstved Kunstforening - Sct. Peders Kirkeplads 14 C - 4700 Næstved - tlf. 52 39 79 60 - Webmaster Ellen Olsen - Opdateret d. 13.5.2018